AVM Fatura Yönetimi
Önceleri İstanbul’da birkaç deneme ile başlayan Alışveriş Merkezleri halkın
yoğun ilgisini çekince bütün ülkeye yayıldı. Artık nerede ise her mahallede bir,
hatta daha fazla AVM yer almakta. İş sadece alışveriş olmaktan çıktı. Sinemalar,
eğlence alanları, gösteriler ile bir vakit geçirme mekanları haline geldiler.
Artan AVM sayısı AVM’ler arası ciddi bir rekabeti de beraberinde getirdi. AVM
yönetimleri, mağaza zincirlerini kendilerine çekebilmek amacı ile çeşitli
kiralama yöntemleri geliştirmeye başladılar. Artık al mağazayı kirası şu kadar
dönemi sona erdi. AVM yönetimleri ile mağazalar arasındaki öne çıkan uygulamalar
şöyle özetlenebilir.
Kira
Kira yan yana iki mağazada dahi farklılık gösterebiliyor. Duruma göre TL, Dolar,
Euro, vb bazında anlaşmalar yapılabilmekte.
Ekonomik kriz sonucu yaygınlaşan yöntemlerden biri de sabit bir kira dışında
mağaza cirosu üzerinden belli bir pay ile kira tutarının belirlenmesi.
Böylelikle mağazanın umduğu satışı yapamaması durumunda sabit kirada kalması
sağlanarak AVM’yi terk etmesi önleniyor.
Ortak Giderler
AVM’lerin temizlik, güvenlik, vb onlarca kalemden oluşan ortak giderlerin
mağazalara yansıtılması her zaman adil olamamakta.
Örnek olarak;
- Büyük bir perakende zinciri 3000 m2 yer kiralayıp, ben sadece ayda m2 başına
sabit 1 dolar öderim gerisini sen diğer mağazalara yansıt diyebiliyor. Büyük
perakende zincirlerinin her zaman büyük miktarda müşteri çekme potansiyeli
olduğundan AVM’ler bu şartı kabul etmek zorunda kalıyor. Bu durumda bu 3000
m2’den alınamayan kısmın diğer mağazalara yansıtılması gerekiyor.
- Orta boy yabancı büyük bir marka gelip ben 500 m2 kiralarım ve sadece m2 başına
sabit 2 Euro öderim diyor.
- Bir başka güçlü yerli zincir 600 m2 kiralayıp ayda m2 başına en çok 8 TL öderim,
az çıkarsa daha az öderim ancak üstünü ödemem diyebiliyor.
Hal böyle olunca hesaplanan toplam ortak gideri toplam alana bölüp terk seferde
hesaplama imkanı ortadan kalkıyor. Öncelikle en az sabit ödeyenden başlayarak
üst üste hesaplamalar gerekiyor.
Sayaçlardan Okunan Giderler
Su, gaz, v.b sarfiyatların sayaçlardan okunarak mağazalara yansıtılması.
Sonuç
Görüleceği gibi her ay her mağazaya birçok farklı kalem için faturalar kesmek
gerekmektedir. Her bir kalemin hesaplaması ise mağaza ile yapılan sözleşmede
yazılı özel şartlara bağlı ve oldukça karışıktır.
Bu işlemlerin, Excel dosyaları veya site yönetimi yazılımlarından uydurularak
yapılmış yazılımlar ile yapılmaya çalışılması kısa süreli bir çözüm sunuyor gibi
görünse de sorunları ortadan kaldırmamaktadır.
Campus AVM Fatura Yönetimi, mağazalar ile yapılmış sözleşmelerdeki şartlar
doğrultusunda, hesaplamaları yapıp mağaza faturalarını düzenlemek ve mağazalar
ile ilişkileri yönetmek için geliştirilmiştir.
-
Campus AVM Fatura Yönetimi ile;
-
Kira sözleşmeleri her dönem farklı şartlar içerecek şekilde kaydedilebilir.
-
Kira tutarı istenilen para birimiyle;
-
Sabit tutar.
-
Sabit tutar ve ciro üzerinde belli bir oranda.
-
Ciro üzerinden belli bir oranda.
-
Ciro dilimlerine göre oransal olarak.
-
Doluluk oranları ile işlem görmesi sağlanabilir.
Giderler;
- İstenilen para birimi ile m2 bazında sabit
- İstenilen para birimi ile aylık sabit tutar
- Ciro bazında
- İstenilen para birimi ile limitli
- İstenilen para birimi ile değişken olarak uygulanabilir.
- AVM’nin değişik alanlarına reklam verenler ile yapılan sözleşmeler takip edilir
ve reklam faturaları hazırlanır.
- Fatura dönemine ait; döviz kurları, giderler ve mağaza ciroları girildikten
sonra tüm faturalar otomatik olarak hazırlanır.
- Kesilen faturalar, arka ofiste kullanılan ticari yazılıma online, XML veya text
dosya tekniklerinden biri ile aktarılarak muhasebeleştirilebilir.
- Kira sözleşmeleri, imza sirkülerleri vb. evraklar taranarak saklanabilir
- Kiracılar ile yapılan görüşmeler kayıt altına alınabilir.
- Kiracılara yapılan duyurular e-posta ve SMS ile gönderilebilir.
Campus faturalama dışında Müşteri İlişkileri Yönetimi ürünleri ile daha ileri
uygulamaları AVM’lerin kullanımına sunuyor.